Kahvakuulat

Kahvakuulat sopivat treenaajalle monipuolisesti eri tarkoituksiin. Kahvakuulia voi hyödyntää niin voimaharjoittelussa kuin kestävyyttäkin rakentaessasi, ja niillä tehtävät liikkeet on erittäin helppoja opetella. Kahvakuulille on tehty lukuisia erilaisia liikkeitä, joilla voit harjoitella kehosi eri osa-alueita.

VK:lta löydät hyvän valikoiman kahvakuulia, joilla voin treenata kotona kohti omaa tavoitettasi!

Kahvakuulat kotiin

Kahvakuulia on monella salilla yleensä kattava valikoima, mutta kuntoilijat hankkivat niitä monesti myös kotiin. Kahvakuulat ovatkin erittäin helppo työkalu monipuoliseen harjoitteluun, eivätkä ne ole tavattoman kalliita. Monipuolisuus ja helppous tekevätkin kahvakuulista hyvän vaihtoehdon kotiharjoitteluun.

Kahvakuulat ovat yksi vaihtoehto käsipainoille, jotka ovat niin ikään suosittuja treenaajan kotona käyttämiä kuntoiluvälineitä. Käsipainossa paino jakautuu tasaisesti käsipainon kahvaosan molemmille puolille, mutta kahvakuulassa painopiste vaihtelee hieman esimerkiksi nostoa tehdessä, tai sitä voidaan tietoisesti muuttaa niin halutessa, saaden harjoitteen vaikuttamaan hieman eri lihaksiin. Kahvakuulan nostaminen vaatii myös käden lihaksilta, ranteelta ja olkapään alueen lihaksilta enemmän.

Kahvakuulien kohdalla niiden koko ja paino vaikuttavat siihen, mihin tarkoitukseen ne ovat kaikkein parhaat. Kaikkiin liikkeisiin eivät sovi isommat ja painavammat kahvakuulat ja toisaalta myöskään pienemmät kahvakuulat eivät sovellu kaikkiin liikkeisiin. Voiman ja lihaskestävyyden lisäksi kahvakuulilla pystyy harjoittelemaan hyvin myös kehon motoriikkaa, joka toimii hyvänä tukena useille urheilulajeille.

Kahvakuulassa on hitaita liikkeitä ja räjähtäviä liikkeitä, joilla on molemmilla omat hyötynsä treenaajan kannalta. Kestävyysurheilijat saavat eri liikkeillä tehtyä hyviä lihasvoima- ja lihaskestävyysharjoitteita ja heittolajin harrastaja pääsee tekemään jopa lajinomaisia harjoitteita kahvakuulilla.

Erilaiset kahvakuulat

Perinteisesti kahvakuula on tehty valuraudasta tai teräksestä, mutta nykyään käytetään myös vaihtoehtoisia valmistusmenetelmiä. Kahvakuuliin käytetään myös erilaisia päällysteitä, jotka auttavat esimerkiksi saamaan paremman otteen kuulasta treeniä tehdessä.

1) Valurauta kahvakuula
Valurautainen malli on kahvakuulan perinteinen malli. Valurautainen kahvakuula sopii monenlaiseen käyttöön, ja sitä voi käyttää salin lisäksi hyvin myös kotioloissa. Painavat valurautaiset kahvakuulat ovat isompia ja pienemmät vastaavasti keveämpiä. Valurautaiset kahvakuulat sopivat hyvin myös kotikäyttöön.

2) Kahvakuula kisakäyttöön
Kisakäyttöön tarkoitetut kahvakuulat ovat kaikki saman kokoisia riippumatta siitä, minkä painoisia ne ovat. Saman kokoiset kahvakuulat helpottavat erilaisten tekniikoiden opettelua, ja liikerata on painosta huolimatta aina yhtenäinen. Yleensä saleilta löytyy myös kisakuulia, mutta aloittelevalle kotiin ne eivät ole välttämättä pakolliset.

3) Päällystetyt kahvakuulat
Kahvakuulia on saatavissa myös päällystettyinä. Yleisemmin kahvakuulia päällystetään joko vinyylillä tai neopreenillä. Päällystetyistä kahvakuulista voit saada paremman otteen kuin teräksisistä tai valurautaisista malleista, ja kotikäytössä ne ovat myös mukavia sikäli, että maahan pudotessaan lattiasi voi säästyä kevyemmän pinnoitteen ansiosta. Sopivat hyvin etenkin kotikäyttöön.

Muuta huomioitavaa kahvakuulaa valittaessa

Myös kahvakuulan muotoilu voi vaikuttaa valintaasi. Ei ole yhtä oikeaa tyyppiä, vaan ihmisten ruumiin rakenteet ovat erilaisia. Näin ollen myös kuulaa valittaessasi sen muotoilu on yksi tärkeä osa. Kaikki muotoilut eivät välttämättä sovi kaikille.

Jotkut pitävät myös kuntoiluvälineidensä ulkonäköä tärkeänä. Kahvakuulat palvelevat myös heitä, ja monilta valmistajilta löytyy erilaisia designmalleja, jotka toimivat niin harjoittelun välineenä kuin myös kotisi koristeena!

Gymstick kahvakuulat

VK:lta saat laadukkaat Gymstick-kahvakuulat edulliseen hintaan. Valikoimastamme löytyvät kahvakuulat soveltuvat erityisesti kotikäyttöön. Gymstick-kahvakuulat on muotoiltu ergonomisesti niin, että niillä tehtävät liikkeet eivät kohdista liikaa painetta esimerkiksi kyynäriin ja niveliin. Ergonominen muotoilu lisää treenimukavuutta!

Meiltä löydät myös päällystetyt kahvakuulat, jotka säästävät kotisi lattiaa kolhuilta, mikäli paino pääsee tipahtamaan. Kaikki kahvakuulamme sopivat monipuoliseen harjoitteluun kotioloissa.

Kahvakuula hinta

Kahvakuulan hinnat vaihtelevat sen mukaan, millaisen kahvakuulan ostat. Päällystetyt kahvakuulat maksavat keskimäärin hieman enemmän kuin valurautaiset kahvakuulat. Kahvakuulan hinta nousee myös painon mukana. Painavammissa kahvakuulissa on käytetty enemmän materiaalia, ja siten ne ovat kalliimpia kuin kevyemmän kahvakuulat.

Aloitteleva harrastaja voi hankkia itselleen valurautaiset kahvakuulat todennäköisimmin halvimmalla. Kalliimpia ovat kilpakahvakuulat.

Kahvakuula painot

Kahvakuulan paino vaikuttaa siihen, miten kahvakuula käyttäytyy. Paino valitaan sen mukaan, millaiset ovat käyttäjän fyysiset ominaisuudet ja millainen sen käyttötarkoitus on. Esimerkiksi voimaa kasvattavissa liikkeissä kahvakuula voi olla painavampi, ja painavamman kahvakuulan valitsee myös enemmän treenannut kuntoilija.Kahvakuula - kahvakuulat netistä

Aloittelija voi lähteä liikkeelle kevyemmistä painoista ja edetä hiljalleen tarpeen tullen isompiin painoihin. Kannattaa kuitenkin aloittelijanakin muistaa, että aivan liian pientä painoa ei kannata hankkia. Kahvakuulassa yhtäaikaisesti käytetään monia kehon lihaksia. Jotta liikkeen teho saadaan hyvin kaikkia lihaksia käyttäväksi, tulee kahvakuulan olla riittävän painava.

Mikä sitten on sopivan kokoinen kahvakuula juuri sinulle? Se on haastavampi kysymys. Monesti käykin niin, että aloittaa joko liian suurella tai liian pienellä kahvakuulalla. Keskimäärin voi sanoa, että naisten kannattaa aloittaa hieman keveämmillä painoilla ja miesten hieman tätä isommilla.

Kahvakuulia on saatavilla 2kg painavista eteenpäin aina useita kymmeniä kiloja painaviin välineisiin. Kisakuulien variaatio on hieman tätä pienempi.

Kahvakuulat miehille ja kahvakuulat naisille

Jos olet kuntoiluharrastusta aloitteleva nainen, voit valita räjähtävämpiin liikkeisiin noin 6-8 kg painavan kahvakuulan. Jos kuntoilutaustaa on alla jo enemmän, voit valita tätä hieman painavamman kuulan. Aloittelevan naisen hitaisiin liikkeisiin aloittelijan kahvakuula voi olla 4 kg, ja tästä nostaa painomäärää kehittymisen mukaan.

Jos olet kahvakuulan aloittamista harkitseva mies, jolla ei ole aiemmin suurempaa kokemusta liikunnasta tai salilla käymisestä, voit valita räjähtäviin liikkeisiin 10- tai 12-kiloisen kuulan. Hitaisiin liikkeisiin aloittelijalle sopii noin 8 kg kahvakuula. Voit nostaa painoa asteittain sen mukaan, kun tuntuu, että tarvitse isompaa painoa.

Miten hyödyntää kahvakuulia?

Kahvakuulien räjähtävämpiin liikkeisiin tarvitset mieluusti hieman painavamman kahvakuulan ja hitaisiin liikkeisiin puolestaan hieman kevyemmän kahvakuulan. Jos sinulta löytyy kevyitä kahvakuulia, noin 6-8 kiloisia, voit tehdä niillä hitaampia liikkeitä. Painavampia, 10 kiloisia ja sitä painavampia kuulia voi käyttää räjähtäviin liikkeisiin.

Muista kuitenkin, että lähtökohtasi ja kuntotasosi vaikuttavat siihen, miten kahvakuulia kannattaa hyödyntää. Tarkemmin liikkeiden, kuntotason ja kahvakuulien painojen suhteista voit lukea treenioppaastamme.

Kahvakuula liikkeet

Kahvakuulilla voit tehdä nopeita räjähtäviä liikkeitä ja hitaampia liikkeitä, joista molemmilla on omat hyötynsä treenaamisessasi. Kahvakuulaliikkeitä on iso määrä, mutta tästä löydät muutaman yleisimmän kahvakuulaliikkeen. Tarkemmin voit lukea kahvakuulalla harjoittelemisesta VK:n harjoitteluoppaasta!

Etuheilautus:

Etuheilautus lukeutuu klassisiin kahvakuulan perusliikkeisiin. Kahvakuulan etuheilautuksessa seisotaan haara-asennossa ja kahvakuulaa heilutetaan räjähtävillä liikkeillä jalkojen välistä hartialinjaan ja takaisin. Liikkeen ajan selkä pysyy suorana, mutta lantio liikkuu kuulan tullessa ylähäältä alas.

Etuheilautus on monipuolinen harjoite, joka vaikuttaa erityisesti pakaroihin, keskivartaloon ja selän lihaksiin. Liikkeestä voi olla myös hyötyä moneen urheilulajiin, sillä liike muistuttaa useita urheilussa nähtäviä tilanteita. Se edesauttaa esimerkiksi räjähtävissä lähdöissä.

Etuheilautuksen voi tehdä oman tasonsa mukaan kahdella kädellä tai yhdellä kädellä.

Vatsalihasliikkeet kahvakuulalla:

Vatsalihasliikkeet ovat yksi treenaamisen perinteisiä liikkeitä, mutta kahvakuulalla saat liikkeisiisi lisää vastusta. Voit tehdä perinteisiä istumaan nousuja tai vatsakiertoja myös kahvakuulan avulla.

stumaannousuissa voit pidellä kahvakuulaa rintasi päällä käsillä ja suorittaa liikkeitä normaaliin tapaan. Vatsakierroissa puolestaan voit olla puoli-istuvassa asennossa ja pitää kahvakuulaa vartalosi lähellä. Voit suorittaa liikettä siirtämällä kahvakuulaa tässä asennossa sivulta toiselle.

Liike vaikuttaa erityisesti keskivartalon alueelle. Se vaikuttaa osaltaan myös selkään ja lantion lihaksiin.

Kyykky kahvakuulalla:

Kyykky on salitreenaajan perusliike, johon saat lisäapua kahvakuulalla. Liikkeessä pidät haara-asentoa ja otat kahvakuulan ja pitelet sitä käsissäsi edessäsi. Tästä asennosta laskeudut selkä suorana alas niin, että kahvakuula voi käydä lähes lattiassa saakka ja nouset takaisin lähtöasentoon.

Liike vaikuttaa erityisesti etureisiin ja pakaroihin, mutta siitä on hyödyttä myös takareisiin.

Tuulimylly:

Tuulimylly on hyvä liike kahvakuulalla ylävartalon lihaksien kehittämiseen. Tuulimyllyssä seisot alussa haara-asennossa ja pidät kahvakuulaa oikealla tai vasemmalla suorana ylhäällä kädelläsi. Pidä katse koko ajan kahvakuulassa ja laske vapaan kätesi sormenpäät maahan (vapaan käden puolen jalan viereen tai jalkojen väliin), pitäen kahvakuulaa koko ajan ylhäällä ja palauta asento takaisin.

Jos liike tuntuu vaikealta, voit tehdä tästä helpotetun version, jossa kahvakuula on laskevassa kädessä ja ylhäällä oleva käsi vapaana. Vaikka liike toimii parhaiten yläkropan lihaksiin, siitä on hyötyä myös etureisiin pakaroihin ja myös vinoihin vatsalihaksiin.

Näillä liikkeillä pääset harjoittelussa alkuun. Voit myös kokeilla tehdä kahvakuulan kanssa perinteisistä liikkeistä esimerkiksi maastavetoja ja askelkyykkyjä, joihin kahvakuula antaa mukavan pienen lisämausteen. Näin ollen saat harjoittelustasi enemmän irti!

Kahvakuula UKK

Paljon kahvakuulat maksavat?

Aloittelijan käyttöön kahvakuulat saa hyvinkin edullisesti, ja voit selvitä muutamilla kympeillä. Nyrkkisääntö on, että mitä isomman painoiset kahvakuulat, sen kalliimmat ne ovat. On myös eroja sen välillä, millaiseen käyttötarkoitukseen kahvakuula on tehty ja mistä materiaalista kahvakuula on valmistettu. Kilpailutarkoituksiin tehdyistä kahvakuulista joudut maksamaan enemmän kuin esimerkiksi valurautaisista.

Mitkä kahvakuulat kannattaa hankkia kotiin?

Se on sinusta kiinni! Saatavilla on monenlaisia erilaisia ja kokoisia kahvakuulia. Halvimmalla saat todennäköisesti valurautaiset kahvakuulat, mutta kodin pintoja saatat säästää esimerkiksi vinyylipinnoitteisilla kahvakuulilla.

Mitä liikkeitä voin tehdä kahvakuulilla?

Kahvakuulalla voin treenata käytännössä koko vartaloa monipuolisesti. Kahvakuula tuo mukavan lisämausteen perusliikkeisiin, kuten askelkyykkyyn. Hyviä liikkeitä kahvakuulalla on myös esimerkiksi tuulimylly, joka vaikuttaa päästä varpaisiin useampaan eri lihakseen.

Tuote on lisätty koriin
Tuote on lisätty koriin

Siirry ostoskoriin
Tallennettu ostoskori ladattu

[CART NAME]

Siirry ostoskoriin
Tallennettu ostoskori poistettu

[CART NAME]

OK