Käsipainot

Käsipainot ovat yksi kotona tehtyjen treenien klassikkoväline. Käsipainot ovat monipuolinen työkalu, jolla voit käsien lisäksi treenata myös muita kehosi osia yläkropasta varpaisiin saakka. Käsipainot ovat paitsi monikäyttöisiä, myös kohtuu edullisia tilata myös kotiin.

VK:lta löydät monen painoisia käsipainoja moneen eri tarkoitukseen. Tutustu alta valikoimaamme!

Parhaat käsipainot kotiin 

Käsipainot ovat jokaiselle treenaajalle oiva ratkaisu kodin treeninurkkaukseen. Käsipainot ovat monipuoliset ja helpot välineet treenaamiseen, ja niillä voi tehdä niin voimaharjoittelua kuin kestävyysharjoitteluakin. Monissa kuntoilijoiden ja treenaajien ohjelmissa onkin vähintään joitain sarjoja, joissa käsipainoja tarvitaan.

Käsipainoja on erilaisia, joista jokaisella tyypillä on omat etunsa. Käsipainot voidaan jakaa kiinteisiin ja säädettäviin käsipainoihin. Lisäksi on olemassa ryhmäliikuntaan ja muihin liikunta-aktiviteetteihin käytettäviä keveämpiä painoja, joiden roolina on lisätä hieman suoritettavan harjoitteen tehoa. Nämä ovat kiinteitä painoja.

Kiinteät käsipainot ovat painot, joissa painomäärä ei ole säädettävissä. Kiinteiden painojen paino vaihtelee, ja se voi olla puolesta kilosta useisiin kymmeniin kiloihin. Saleilta voi löytyä jopa satakiloisia painoja, mutta niitä ei keskimääräinen kuntoilija kotonaan tarvitse. Kiinteitä painoja pitää hankkia kotiin useampia ja ne myydään yleensä pareittain.

Parhaiten kotikäyttöön soveltuvat kumipäällysteiset kiinteät käsipainot. Pinta on niissä hivenen pehmeämpi ja näin ollen et tule kolhineeksi niillä yhtä helposti muita esineitä tai lattiaa. Myös liikunnan lisävastuksena käytettävät painot on hyvä olla kiiltäväpäällysteiset ja kumiset, jolloin ne pysyvät käsissä parhaiten liikkumisen ohessa.

Myös puhtaasti rautaisia, usein kromipäällysteisiä, käsipainoja on olemassa, mikäli käytät mieluummin perinteisen näköisiä ja tuntuisia painoja.

Gymstick käsipainot 

4kg Käsipainot GymstickVK:lta löydät laadukkaat Gymstickin valmistamat käsipainot moneen tarkoitukseen, joilla voit harjoitella monipuolisesti myös kotioloissa.

Valikoimista löytyy eri painoisia ja materiaaliltaan erilaisia painoja, joista jokaiselle kuntoilijalle ja voimaharjoittelijalle löytyy varmasti oma sopiva ratkaisu tarkoitukseen.

Katso yltä valikoimamme!

Säädettävät käsipainot

Säädeltävissä käsipainoissa on käytännössä painotanko pienoiskoossa, johon voi vaihtaa haluamansa painon tankoon laitettavien levypainojen määrän ja niiden koon avulla. Säädettävien käsipainojen mukana tulee yleensä valmiiksi tietty määrä painoja, joilla pääsee alkuun, mutta niihin voi hankkia myös lisäpainoja tarpeensa mukaan.

Säädeltävien painojen etu on luonnollisesti se, että ne elävät käyttäjänsä tarpeiden mukaan. Säädeltäviin käsipainoihin on tehty levypainoja valuraudasta, mutta vaihtoehtoina ovat myös vinyyli- ja kumipinnoitteiset painot. Valurautalevyt ovat yleensä hieman pienempikokoisia kuin esimerkiksi kumiset lisäpainot.

Säädettävissä painoissa myös käsipainon tangon paino ja koko voi vaihdella. Uudet painot pitääkin valita sen mukaan, minkä kokoinen käsipainosi on niin, että levy asettuu käsipainoon oikein.

Käsipainosarja

Käsipainoja myydään myös isompina sarjoina. Säädeltävissä käsipainoissa mukana tulee yleensä aina muutamia levyjä itse tangon lisäksi, joilla pääset käsipainojen kanssa harjoittelussa alkuun. Lisäpainoja voi ostaa erikseen lisää.

Myös kiinteitä käsipainoja myydään sarjoina, jotka sisältävät useampia painoja yhdessä paketissa. Monesti painosarja kattaa todella ison painojen määrään ja näin ollen ne ovat usein melko kalliita. Täydelliset isot painosarjat maksavat nelinumeroisia summia riippuen hieman valmistusmateriaalista ja laadusta.

Liikkeet käsipainoilla

Käsipainot ovat juuri siksi hyvät, että niillä pystyt tekemään liikkeitä todella monipuolisesti, eivätkä ne vie kotinurkastasi liikaa tilaa. Käsipainojen avulla pystyt vaikuttamaan moneen alueeseen kehossasi ja ne ovatkin yksi voimaharjoittelun keskeisimmistä apuvälineistä.

Käsipainoilla tehtäviä liikkeitä on iso määrä. Tässä on kuitenkin muutamia hyviä käsipainoilla tehtäviä liikkeitä, joilla voit aloittaa harjoittelun ja totutella tekemään liikkeitä käsipainoilla!

Aloittelijan kannattaa aloittaa liikkeiden teko maltillisilla painoilla. Liian iso painomäärä heti alussa ei kehitä sinua ja todennäköisesti se aiheuttaa vain harmia lihaksille, etkä pääse vauhtiin treenaamisessa.

Vipunosto seisten sivulle:

Sivuille tehtävä vipunosto kehittää olkapään alueen lihaksia. Liikkeessä seisot paikallasi ja käsipainot ovat sivuillasi. Nostat painoja sivuille hartiatasoon saakka ja palautat käsipainot kiinni vartaloosi.

Askelkyykky käsipainoilla:

Askelkyykky on liikkeenä hyvä, mutta sen tehoa voi lisätä käsipainoilla. Liikkeessä otat käsipainot käsiisi ja seisot suorassa. Aloita askelkyykky eteenpäin ja voit laskea polven maahan saakka tai ainakin lähelle sitä. Voit halutessasi tehdä vuorojaloin askelkyykkyjä ja myös taaksepäin samalla periaatteella. Askelkyykyt vahvistavat reisiä ja pakaroja.

Pystypunnerrus:

Pystypunnerruksen voi tehdä käsipainoilla monella eri tapaa. Perusperiaatteena on, että painot nostetaan sivuilta ylös, jolloin kädet ovat suorina. Pienillä variaatiolla voit tehdä liikkeen niin seisten, maaten kuin istuen. Pystypunnerrus vaikuttaa hartioiden ja olkapäiden alueelle.

Kulmasoutu (etunojassa):

Tämä liike vahvistaa selän lihaksia. Liikkeessä nojaat ylävartalon eteenpäin (noin 90 asteen kulma) ja painot ovat käsilläsi suorina kuitenkin niin, että ne eivät osu maahan. Liikkeessä vedät painoja yhtäaikaisesti ylöspäin kohti lantiota ja palautat painot lähtöpisteeseen.

Hauiskääntö:

Ei monipuolisin, eikä ehkä paras, mutta ainakin tämä on se klassikko!

Hauiskäännön voi tehdä oikeaoppisesti seisten käsipainojen kanssa suorassa. Liike lähtee sivulta ja on hieman kääntyvä, jolloin kämmen kääntyy eteenpäin. Liikettä voit jatkaa pitkälle ylös olkapäiden korkeudelle saakka, jonka jälkeen voit laskea painon takaisin lähtöasentoon. Muista tehdä liike rauhallisesti, se antaa parhaan tehon!

Käsipainot UKK 

Mitä käsipainoja on olemassa?
Käsipainoja on olemassa kiinteinä malleina ja säädeltävinä malleina. Kiinteät painot ovat nimensä mukaisesti kiinteitä, jotka ovat tietyn painoisia. Säädeltävissä käsipainoissa puolestaan käsipainotankoon voidaan vaihtaa ja lisätä painoja sen mukaan, mikä on kussakin tilanteessa tarpeellista.

Millaiset käsipainot ovat parhaat kotiin?
Se, millaiset käsipainot haluat, on täysin makuasia! Sekä kiinteistä että säädeltävistä käsipainoista on tehty vaihtoehtoja erilaisilla päälysteillä, joista voit valita mieleisesi. Jos haluat säästää kotisi lattiaa tai muita esineitä kolhuilta, ovat kumipäällysteiset käsipainot paras vaihtoehto. Kumipäällysteisistä saa myös hieman paremman otteen.

Paljon käsipainot maksavat?
Yksittäiset käsipainot maksavat yleensä noin kymmenen euron molemmin puolin riippuen valmistusmateriaalista ja käsipainon painosta. Mitä painavampi käsipaino, sen enemmän siihen on käytetty materiaaleja ja sen enemmän se yleensä maksaa. Sama periaate pätee myös säädeltävien painojen lisälevyissä. Täydellisestä kiinteästä käsipainosarjasta joutuu maksamaan isompia summia.

Mitä liikkeitä käsipainoilla kannattaa tehdä?
Käsipainoilla voi tehdä liikkeitä hyvin monipuolisesti, ja näillä liikkeillä pystyt vaikuttamaan kehostasi lähes jokaiseen osa-alueeseen. Liikkeiden opiskeluun ja tutkimiseen voi mennä hetki, mutta kun pääset vauhtiin, ne ovat loistava apu harjoitteluusi kokonaisvaltaisesti. Käsipainot kannattaa siis hankkia ja opetella liikkeitä, ja pääset niillä pitkälle harjoittelussasi myös kotioloissa!

Tuote on lisätty koriin
Tuote on lisätty koriin

Siirry ostoskoriin
Tallennettu ostoskori ladattu

[CART NAME]

Siirry ostoskoriin
Tallennettu ostoskori poistettu

[CART NAME]

OK